right-arrow

Andalusië in Zuid-Spanje heeft prachtige steden en fijne stranden. Maar links en rechts van het beroemde Ronda (zo’n anderhalf uur rijden ten westen van luchthaven Malaga) liggen ook drie natuurparken met spectaculaire landschappen waar je bijna het hele jaar door heerlijk kunt wandelen.

El Burgo

Hartje zomer is het er voor ons waarschijnlijk veel te heet, dus rijden wij eind mei richting El Burgo, aan de rand van de Sierra de las Nieves. El Burgo is een heerlijk rustig wit dorpje waar het leven zijn eigen Spaanse gang nog steeds gaat. Ons hotel hier (La Casa grande del Burgo) is ook puur Spaans, wit van buiten, gekleurde tegels op de trap, donker hout in de kamer en gekrulde stoelen op het terras. Heerlijk eten doe je (op vijf minuten lopen vanaf het hotel) op het terras van Casa Pepe met uitzicht op de bergen van Andalusië.

Sierra de las Nieves:  Sendero Puerto Bellina

Vanuit Yunquera rijd je langs een diepe afgrond langs een steile zandweg naar Mirador (uitzichtpunt) Puerto Saucillo, vanwaar een aantal wandelroutes start. Sendero (wandelpad in het Spaans) Puerto Bellina is een rondwandeling van ongeveer vijf kilometer en duurt zo’n anderhalf uur. Je klimt ongeveer 200 meter en loopt onder de zogenaamde pinsapo’s door. Dit zijn bijzondere zilversparren, kenmerkend voor de streek hier. Als we een bordje Cueva de agua (watergrot) zien staan besluiten we even een eindje van de route af te wijken en daarna dalen we echt spectaculair af, tussen mega rotsblokken door, maar de grot vinden we niet. We klimmen dus maar weer terug de berg op naar onze route. Deze zijweg was echt meer dan de moeite waard, wat is het hier prachtig in dit deel van Andalusië.

Verdwalen

Verderop lopen we tussen gele bloemen langs de bergflank verder naar boven. Wat een uitzichten heb je hier! En dan missen we de afslag terug naar links en beklimmen een nieuwe berg. Ook deze zijweg hadden we echter niet willen missen, hoe hoger we komen hoe sensationeler de panorama’s worden. Maar ook hier beslissen we op enig moment terug te keren naar onze oorspronkelijke wandelroute.

Afdaling

Hierna dalen we af via een super smal zandpad tussen uitbundig bloeiende bloemen en struiken. Het landschap doet hier echt surrealistisch aan. Als we uiteindelijk terug zijn bij de auto en de Mirador hebben we zo’n 12,5 kilometer gelopen.

Via Ronda rijden we de volgende dag via een spectaculaire weg met waanzinnige uitzichten naar onze volgende bestemming: Grazalema.

Sierra de Grazalema: Sendero La Garganta Verde

Een van de populairste wandelingen in de Sierra de Grazalema is de afdaling in deGarganta Verde. Toch komen we hier in eerste instantie vrijwel niemand tegen. Je conditie wordt wel behoorlijk op de proef gesteld bij deze steile afdaling en later de klim weer naar boven. Je overbrugt hier ongeveer 240 meter hoogteverschil. Op sommige punten is de route gezekerd met staalkabels, dus doe goede schoenen aan. Soms is het ook echt klauteren, maar dat is het waard: beneden wacht een landschap van bijna on-Europese schoonheid. En dat gewoon in Andalusië.

Bodem van de kloof

Op de bodem van de kloof zien we gigantische rotsen, grotten en steile rotswanden van een paar honderd meter waarboven vale gieren rondcirkelen. Zittend op een rots bekijken we de tientallen gieren boven ons hoofd door de lens van de fotocamera. Daarna klimmen we dezelfde weg terug, maar omdat je het dan vanuit een heel ander perspectief ziet is dat helemaal niet erg. De wandeling is circa zes kilometer waar je in totaal iets minder dan drie uur over doet. Op de terugweg kwamen we wel een paar mensen tegen die zich aan de afdaling waagden op een wat warmer tijdstip dan wij dat deden. De terugweg naar Grazalema was er weer een met wonderschone uitzichten en gieren in de lucht boven ons.

Bed & breakfast

Een beetje moe maar voldaan keren we terug naar ons heerlijke hotel Villa de Grazalema, dat van alle gemakken is voorzien en vanuit de tuin en het zwembad een schitterend uitzicht biedt op de bergen aan de overkant en het witte dorp Grazalema. Het restaurant heeft een groot raam als een bioscoopscherm met ditzelfde uitzicht, dus zorg dat je op tijd bij het diner bent voor een goede plek.

Parque natural Los Alcornocales – Sendero Los Molinos en Sendero Subida El Picacho

’s Ochtends vroeg ontvangt Sendero Ruta Los Molinos ons meteen prachtig met megarotsen en bloeiende roze oleanders. En zo klimmen we de droge rivierbedding hier langzaam omhoog, met uitzicht op de bergen/heuvels om ons heen. Na circa een kilometer zien we alweer vale gieren zitten in de bomen die tegen de bergwand aangeplakt lijken te zijn. Na een tijdje vliegen ze vlak over ons hoofd heen. We zijn onder de indruk en dat die route uiteindelijk maar iets meer dan drie kilometer bedraagt en je dezelfde weg weer terugloopt deert ons daarom helemaal niet.

Sendero Laguna al Moral

’s Middags lopen we de Sendero Laguna al Moral en verdwalen we ook nog, waardoor we die dag in totaal 20 kilometer lopen. Deze Sendero vonden we echter geen echte aanrader, best heel mooi, maar niet spectaculair.

De volgende dag beklimmen we de Picacho. De Sendero Subida al Picacho start vanaf de zogenaamde Area Recreativa El Picacho. Hier zien we eerst een lagune en daarna klimmen we omhoog naar een riviertje waar grote hoeveelheden roze oleanders bloeien. Staand op het houten bruggetje over de rivier waan je je in een sprookje.

De klim

De klim daarna naar boven is pittig, steeds vermoed je bijna bij de top te zijn en dat blijkt dan weer niet het geval. Op enig moment komen we bij een Mirador aan en het gigantische vergezicht over de vlakte beneden is alleen al onze inspanningen waard. Toch moeten we nog hoger. Dat wordt steeds lastiger, het pad wordt smaller en steiler en de warmte speelt ons ook parten. Boven aan gekomen worden we beloond met een panorama naar beide kanten van de berg over dit machtig mooie deel van Andalusië. Kippenvel. We hebben dan 500 hoogte meters overbrugd en moeten weer minimaal anderhalf uur terug afdalen, want deze hike bedraagt zo’n acht kilometer en duurt een drie- tot viertal uren.

’s Avonds vragen we aan Engelsman Tony, de vriendelijke eigenaar van onze fijne Bed & Breakfast met dakterras Antigua Fonda in Alcala de los Gazules, of hij nog tips heeft voor lekkere restaurants dichtbij: we hebben genoeg gelopen!

Raadpleeg voor alle hikes zo nodig deze site

18 juli 2019

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *